söndag 10 januari 2016

lite om yoga

Det är 2016 hej! Jag har tänkt mycket på senaste, kanske har det att göra med det nya året. Nya vanor att skaffa och så ni vet. Jag både gillar och inte gillar nyår av detta skäl. Det är en slags nystartsperiod. Uppiggande, ett tillfälle att stanna och fundera på vilken skit man vill göra sig av med i livet och vad man vill ha in. Tycker heller inte om nyår av samma orsak: alla pratar om att starta "nya liv", köper ett gymkort och tränar ca två veckor tills de inser att de inte fått den drömkropp de drömde om och slutar. Illustrerar samhället i storts otålighet och naiva tro på kortsiktiga lösningar. Tycker inte om detta!! Hoppas det blir bättre under nya året. Men det var egentligen inte det jag ville komma till.

Mitt bästa knep för att ändra på saker är: bestäm att börja idag!! Sen steg två är att klura ut vad man kan göra just idag som jobbar en fram till att den förändringen ska komma. Tänkte att jag skulle förklara det med ett exempel från mig själv så jag väljer YOGA.

Jag gick på min första yoga 2006, det är i år tio år sen (jag är gammal!). Då gick jag i högstadiet och det var kämpiga tider på sitt sätt som det är för alla om man är mänsklig typ. Det var nog lite innan det verkligen blev yogaboom i Sverige, eller västvärlden generellt, så hade bara lite ytlig koll innan jag började. Minns inte så mycket men tyckte att det var ibland roligt, ibland lite långtråkigt. Tror att det var viktigt på något undermedvetet plan; avkoppling och lite som en fristad att gå dit. Jag blev iallafall introducerad och sen dess har jag tränat; i vissa perioder sporadiskt och i andra mer regelbundet.

Jag har alltid känt att jag velat dyka djupare i yogan, fatta hela grejen. För det är ju det: människor som på riktigt ÄR yogis blir man nästan provocerad av. Som att folk blir provocerade av Ernst Kirchstieger för att han är så mysig och glad. Man vill vara det själv, ha samma feeling på insidan. Jag tyckte att det kvittade hur mycket jag yogade, tyckte ändå inte att jag kände nån harmoni. Det blev som ett moment 22, jag tyckte jag var dålig för att jag inte kände lugn. Som att det skulle hjälpa mot något alls.

Men jag bestämde mig någonstans i somras att nu så. Jag var så spänd i min nacke, tänkte tusen tankar innan jag ens hade gått ur sängen på morgonen. Det kändes inte som jag. Som att det fanns någon stress i mig som jag inte själv förstod som började göra ont i kroppen. Eftersom det varken kändes rimligt eller roligt att ha det så så tänkte jag att jag ska ge yogan en ordentlig chans, inte ge upp den även om det tar emot. Så jag hittade ett nytt yogaställe i Lund, Raja yoga. Det kändes genuint på samma sätt som det gamla stället jag gick på. Hela känslan liksom. Det är superbra! Nu har jag gått på yoga hela hösten, en gång i veckan. Ashtanga-pass som känns i hela kroppen. Vissa gånger har jag haft flow och varit jättefokuserad, andra har jag nästan panikartat försökt stänga av huvudet. Men har försökt tänka: jag gick iallafall hit och är medveten om att jag tänker för mycket. Det är sämre att hoppa över.

Och det är regelbundenhet som ska till. Jag har liksom kommit över det mentala motståndet nu. Precis som med löpning. Man måste tänka att det är något man gör, som en del av en själv. Så blir det det. Nu när jag varit hemma hos ma och pa har jag yogat nästan varje dag; inte så mycket 15-30 minuter kanske. Några solhälsningar och asanas. Utan prestation. För det är på något sätt det man ska fatta: det viktiga är inte hur mycket eller hur bra man gör det utan att man gör det. Har lovat mig själv att embraca den insikten och försöka applicera den på resten av mitt liv. Man ska bara göra och sen får man se vad som händer. Jag har fortfarande inte lärt mig stå på huvudet själv, men baklängeskullerbyttan klarade jag i höstas. Då blev jag fan pirrig i hela kroppen och var glad i tre dagar. Så mera yoga detta år! Så ofta det går, i vilken form det än blir av. Det ska vara mysigt inte jobbigt.

Tips! Gå hit på yoga <3
http://www.mudita.se/
http://rajayogalund.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar